Konspekt zajecia został opracowany dla grupy 6-latków.Moze być wykorzystany jako hospitacja diagnozująca sprawdzająca umiejętmości dzieci w zakresie dostrzegania i unika zagrozeń w róznych sytuacjach ( w domu, na podwórku, w podrózy).
Temat: Bezpieczne wakacje. Cele operacyjne:
- dzieci znają podstawowe znaki drogowe i przepisy ruchu drogowego;
- potrafią podać swoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania;
- wiedzą jak należy się zachować w spotkaniu z obcym nieznajomym;
- dostrzegają niebezpieczeństwa związane: z dotykaniem gorących przedmiotów , wspinaniem się po meblach ,zabawy prądem, gazem, lekarstwami, ostrymi przedmiotami, fajerwerkami, zabawy na placach budowy i w wykopach, w pobliżu torów, kąpieli bez opieki dorosłych .
metody: czynne-zabawowa, zadań stawianych przez nauczycielkę, ćwiczeń, pedagogiki zabawy; słowne-instruktaż, pogadanka; oglądowe-pokaz ilustracji, znaków drogowych, napisów; forma: zajęcie z całą grupą pomoce: ilustracje, napisy w chmurkach zawierające ostrzeżenie ,miękka piłeczka, dla każdego dziecka: plansza z krzyżówką, kartoniki z literami(a, b, c, d), kolorowy kartonik z liczbą 1-10, znak drogowy, medal Bezpieczny Przedszkolak Przebieg
- Powitanie-
Witam wszystkie dziewczynki... Witam wszystkich chłopców.... Na hasło wszyscy jednocześnie mówią swoje imię... Grupa w kole, na sygnał dzieci wchodzą do środka i dotykają się dłońmi.
- Zabawa „Podaj swój adres”- dzieci w kole podają sobie piłeczkę, osoba trzymająca piłkę podaje swoje imię i nazwisko oraz adres.
- Rozpoznawanie znaków drogowych- dzieci otrzymują znaki drogowe po kolei prezentują swoje znaki określając kształt i znaczenie. Po udzieleniu odpowiedzi losują kolorową karteczkę z liczbą.
- Zabawa „Niebezpieczne stacje”- odnajdywanie obrazków, formułowanie zagrożeń.
-Za chwilę wyrusza pociąg . Pasażerowie posiadający kolorowe bilety z liczbami proszeni są o zajęcie miejsc w pociągu (dzieci ustawiają się w pociąg za nauczycielką ). Należy zapamiętać jak wygląda bilet by wysiąść na stacji przy obrazku oznaczonym takim samym kolorem i taką samą liczbą. W czasie jazdy będziemy nucić melodię piosenki „Jedzie pociąg z daleka”, gdy pociąg się zatrzyma na waszej stacji należy wysiąść, odkleić obrazek i wymyślić ostrzeżenie mające uchronić nas przed niebezpieczeństwem. (jeśli dziecko ma kłopoty ze sformułowaniem zakazu nauczycielka podaje trzy propozycje a dziecko wybiera tę prawidłową) Po udzieleniu odpowiedzi dziecko przypina kartkę na tablicy i do niej dopina chmurkę z zakazem. Jeśli chce odczytuje ten zakaz samodzielnie, jeśli nie robi to nauczycielka.
- Zabawa „ Która odpowiedź jest prawidłowa?”-
Nauczycielka czyta pytanie i 4 odpowiedzi, dzieci po wysłuchaniu udzielają odpowiedzi podnosząc kartonik z odpowiednią literą. Znaki ostrzegawcze mają kształt:
- kwadratu
- koła
- trójkąta
- prostokąta
Przechodząc przez jezdnię :
- wbiegam szybko na jezdnię
- podnoszę rękę i mogę iść
- rozglądam się i dopiero idę
- zawsze patrzę przed siebie
Aby pieszy był widoczny powinien:
- iść ze szczególną ostrożnością po jezdni
- postarać się o elementy odblaskowe przy ubraniu
- nieść latarkę skierowaną do przodu
- dawać sygnały gwizdkiem
- Rozwiązywanie krzyżówki- nauczycielka czyta pytania, dzieci wpisują odpowiedzi we właściwe pola, odczytujemy rozwiązanie krzyżówki (Bezpiecznie do szkoły, M. Donder. s.24.)
- Ocena –wręczenie medalu Bezpieczny Przedszkolak .
opracowała: mgr Elżbieta Buczek |